Vragenlijst over kinderen van 4 t/m 6 jaar

Deze vragenlijst is voor de ouder(s)/verzorger(s) van kinderen van 4 tot 6 jaar

In het onderzoek Vragenlijst over kinderen van 4 tot 6 jaar vullen ouders via het internet een vragenlijst in over hun tweelingkinderen die op dat moment tussen de 4 en 6 jaar oud zijn.  De vragenlijst gaat over de ontwikkeling van de kinderen in de eerste zes levensjaren maar ook over eventuele gezondheidsproblemen, welbevinden en spraakontwikkeling. Er worden vragen gesteld over de fysieke groei van de kinderen, maar ook bijvoorbeeld of de kinderen naar een dagopvang of oppas gaan, of ze in dezelfde klas zitten, of ze nieuwsgierig zijn en graag nieuwe dingen uitproberen, of ze jaloers zijn, graag zelfstandig spelen en makkelijk in slaap vallen. Ook vragen wij naar de metingen zoals deze zijn uitgevoerd bij het consultatiebureau. Dankzij de gegevens die wij met deze vragenlijst verzamelen kunnen wij onder andere onderzoek doen naar de ontwikkeling en groei van kleuters en kinderen, naar gedragsproblemen, persoonlijkheid, emotionele veerkracht, angststoornissen, geluk en motorische vaardigheden. We komen zo meer te weten over de erfelijkheid van gedrag en fysieke groei.

De volledige informatie voor de deelnemers aan de studie vind je hier.

Voor uitgebreide en meer gedetailleerde informatie over uitkomsten van het onderzoek tot dusverre, verwijzen wij je graag naar onderstaande (wetenschappelijke) artikelen:

Agressie in de kindertijd en de samenhang met gedrags- en mentale problemen: resultaat van kinderen tussen de 2-16 jaar uit het EU-Action Project.

Genetische analyses van beoordelingen van moeders en leraren van aandachtsproblemen in 7-jarige tweelingen

De lengte van tweelingen en eenlingen op de leeftijd van 5 jaar

Lengte, gewicht en BMI bij 5-jarige tweelingen: erfelijk bepaald en anders dan eenlingen?

De interactie tussen genen en omgeving bij astma bij 5-jarige tweelingen

De invloed van genen op het IQ bij 5-jarige tweelingen

Opvang voor kinderen, sociaal-economische status en probleemgedrag: een studie van de relatie tussen genen en omgeving in jonge Nederlandse tweelingen.

De relatie tussen de hoeveelheid aandacht van ouders en stotteren bij 5-jarigen

Het belang van genen in probleemgedrag bij tweeling-paren van 5 jaar

Lichaamsgewicht van tweelingen vergeleken met die van broers en zusjes en gemiddeldes in de algemene bevolking, gemeten op 1-, 4- en 18-jarige leeftijd