Later ouderschap heeft mogelijk gunstig effect op gedrag kind

Kinderen van oudere ouders hebben evenveel of minder gedragsproblemen zoals agressie en opstandigheid dan leeftijdsgenoten van jongere ouders. Dat blijkt uit een onderzoek dat op 31 juli 2019 is gepubliceerd in het tijdschrift Child Development. Hoewel bekend is dat een hogere leeftijd van de ouders de kans vergroot op fysieke en neurologische afwijkingen van het kind, blijkt een hogere leeftijd van hun ouders bij geboorte samen te gaan met minder gedragsproblemen bij het kind. Het onderzoek is resultaat van een samenwerking van meedere universiteiten binnen het Consortium on Individual Development (CID).

Wat betreft gedragsproblemen hebben de ouders dus geen reden tot zorgen over de impact van hun leeftijd op het kind, in tegendeel zelfs. De verwachting was dat als er effecten zijn van de leeftijd van de ouders, die ongunstig zouden zijn. Dit bleek dus niet zo te zijn. "Als gedrag van kinderen samenhangt met leeftijd van hun ouders, dan hebben oudere ouders in tegenstelling tot jongere ouders kinderen met minder gedragsproblemen" legt Mariƫlle Zondervan-Zwijnenburg (Universiteit Utrecht), een van de auteurs, uit. Dit is een belangrijke bevinding omdat ouders in Nederland, net als in veel andere landen, op steeds latere leeftijd kinderen krijgen.

In het onderzoek werden gegevens gebruikt van 32.893 Nederlandse kinderen uit meerdere grote studies die jarenlang gegevens bij hebben gehouden. Alle gegevens zijn verzameld met hulp van mensen uit de omgeving van het kind: de leerkrachten, de moeder, de vader, maar ook met hulp van de kinderen zelf. Dit geeft de mogelijkheid het gedrag van kinderen te begrijpen in verschillende situaties. "Dit maakt het onderzoek zeer betrouwbaar", aldus Zwijnenburg. "We kregen zo een robuust beeld, onafhankelijk van de kenmerken en onderzoeksmethoden van de losse studies."

Uniek is dat al deze data gecombineerd zijn door de samenwerking van meerdere grote cohort studies binnen Nederland, namelijk het Nederlands Tweelingen Register (Vrije Universiteit Amsterdam), de generation R studie (Erasmus Universiteit Rotterdam), het RADAR cohort (Universiteit Utrecht) en de TRAILS studie (UMC Groningen).

Dorret Boomsma, mede-hoofdauter (VU) en oprichter van het  Nederlands Tweelingen Register: "dankzij de samenwerking tussen meerdere universiteiten konden we kijken naar kinderen uit heel Nederland. De statistici in dit project hebben gebruik gemaakt van spannende nieuwe statistiek, waarmee het mogelijk was om de stelling te ondersteunen dat oudere ouders kinderen hebben met minder problemen."