Meer informatie en FAQ "Smartphone onderzoek naar omgevings- en sociale invloeden op geluk en welbevinden"

Hieronder vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over deelname aan het "Smartphone onderzoek naar omgevings- en sociale invloeden op geluk en welbevinden". Voor overige vragen kun je contact met ons opnemen via e-mail of bellen/WhatsApp/sms: 06-53356359.

Algemene informatie

Wat is het doel van deze studie?

Het doel van het onderzoek is om beter inzicht te krijgen in de invloeden van de (sociale) omgeving en seizoensinvloeden op geluk en welbevinden. Hiermee willen we verschillen tussen mensen in geluksgevoel beter kunnen verklaren. Met meer kennis over de oorzaken van verschillen in geluksgevoel en welbevinden, kunnen we in de toekomst mogelijk mensen helpen die zich minder gelukkig voelen en een lagere mate van welbevinden ervaren.

Waarom ben ik uitgenodigd?

Je staat ingeschreven bij het Nederlands Tweelingen Register als deel van een eeneiig of twee-eiig tweelingpaar. We voeren dit onderzoek bij tweelingen uit om de rol van erfelijke aanleg en omgevingsfactoren op individuele verschillen in welbevinden te kunnen onderzoeken.

Moet ik op dezelfde dag starten als mijn tweelingbroer of –zus?

Nee, dit hoeft niet, maar dat mag natuurlijk wel.

Kan ik ook meedoen als mijn tweelingbroer of -zus niet wil meedoen?

Je kunt nog steeds met de studie meedoen als je tweelingbroer- of zus niet wil meedoen. Ook informatie van jou als individu geeft ons inzicht in de oorzaken van geluk en welbevinden.

Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?

Als je wilt meedoen aan deze studie, vragen we je de smartphone app “NTR welbevinden” te installeren. Gedurende zeven dagen ontvang je dan meerdere keren per dag (acht tot tien keer) een korte vragenlijst (minder dan twee minuten om in te vullen) op je smartphone. We vragen dan hoe het met je gaat, wat je aan het doen bent en met wie je bent. Daarnaast zal de app zal data van verschillende sensoren van je telefoon opslaan, als je daar toestemming voor geeft. Je hoeft hiervoor zelf niks te doen. De app zal data opslaan over je locatie, fysieke activiteit, de omgeving en mate van telefoongebruik. Na de zeven dagen ontvang je informatie hoe je de app kunt uitzetten en verwijderen van je telefoon. Een paar maanden later zullen we weer contact met je opnemen als een nieuw seizoen is aangebroken om je opnieuw te vragen om mee te doen. In totaal nemen we vier keer contact met je op, één keer per seizoen.

Wanneer nemen de onderzoekers contact met mij op tijdens het onderzoek?

Als de app gegevens verzamelt en goed werkt, nemen we geen contact met je op tot het einde van de zeven dagen. Echter, als de app langere tijd geen gegevens verzamelt of niet goed functioneert, nemen we per e-mail of telefonisch contact met je op om eventuele problemen met de app op te lossen. Je kunt ook zelf contact met ons opnemen via e-mail of bellen/WhatsAppen/een sms sturen naar 06-53356359.

Kan ik een pauze nemen van de studie?

Vanaf de datum waarop je je aanmeldt in de app duurt de dataverzameling zeven dagen. Het verzamelen van gegevens wordt daarna automatisch beëindigd en de app stopt dan met het verzamelen en uploaden van gegevens. Op elk moment tijdens het onderzoek kun je het verzamelen van gegevens tijdelijk onderbreken. Open de app en klik rechtsboven in het instellingenmenu. Klik vervolgens op Bronnen dataverzameling en zet de gewenste datacollectie uit. Hierdoor wordt de gegevensregistratie voor deze bronnen onderbroken. Vergeet niet de dataverzameling weer opnieuw te starten!

Elke deelnemer kan ook op elk moment de hele studie verlaten. Verwijder de NTR welbevinden app hiervoor van je telefoon. Als je je deelname aan het totale onderzoek wil beëindigen én je wil dat de verzamelde gegevens niet worden gebruikt, kun je op elk gewenst moment contact opnemen met de onderzoekers via e-mail of telefoon (06-53356359).

Kan ik mijn eigen antwoorden inzien?

Na elke week deelname ontvang je een persoonlijk rapportje van je welbevinden gedurende de week en welk effect het gezelschap waarin je je bevindt, de activiteit die je doet en waar je bent heeft op je welbevinden. Klik hier  voor een voorbeeld van zo’n persoonlijk rapport.

Vragenlijsten

Op welk moment van de dag ontvang ik de vragenlijsten?

In de eerste vragenlijst geef je aan op welk tijdstip je ongeveer opstaat op een normale doordeweekse dag. Gebaseerd op je antwoord, komen de vragenlijstjes tussen 6 en 20 uur, 7 en 21 uur, 8 en 22 uur of tussen 9 en 23 uur. Sta je bijvoorbeeld ‘s ochtends tussen 7 en 8 uur op, dan ontvang je de eerste vragenlijst van de dag tussen 8 uur en 9 uur. Het is de bedoeling dat je de vragenlijstjes eerlijk en snel beantwoordt. Na de melding van een nieuwe vragenlijst heb je maximaal 60 minuten de tijd om het in te vullen.

Daarnaast krijg je elke dag een ochtend- en avondvragenlijst met elk twee korte vragen. In de ochtendvragenlijst geef je aan hoe goed en hoe lang je geslapen hebt. In de avond geef je aan of de dag een normale dag was voor je en of het een werk-/schooldag was of een vrije dag. Op deze vragenlijstjes zit geen tijdslimiet.

Hoe lang duurt het invullen van een vragenlijst?

Het invullen van de dagelijkse vragenlijsten duurt ongeveer één tot drie minuten. De ochtend- en avondvragenlijst duurt minder dan één minuut en hier heb je onbeperkt de tijd voor.

Wat als ik een vragenlijst mis?

Het is belangrijk voor ons dat je zoveel mogelijk vragenlijsten invult. Op deze manier kunnen we meer te weten komen over jouw dagelijks welbevinden. Maar het is ook belangrijk dat je alleen de vragenlijsten invult wanneer het kan en wanneer het veilig is. In situaties waarin je niet kunt antwoorden, bijvoorbeeld in de auto of in een vergadering, hoef je natuurlijk niet op de melding te reageren. Probeer de vragenlijst dan zo snel mogelijk te beantwoorden wanneer het wel uitkomt. Het is niet erg om af en toe een vragenlijst te missen.

Waarom krijg ik elke keer dezelfde vragen?

We snappen dat de vragen na een paar dagen saai kunnen worden, maar we stellen steeds dezelfde vragen zodat we je welbevinden op verschillende tijdstippen en in verschillende omgevingen kunnen meten. Het is daarom belangrijk dat je zoveel mogelijk vragenlijsten invult, zodat we jouw geluksgevoel door de tijd heen goed kunnen vergelijken.

Moet ik alle vragen beantwoorden?

Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk antwoorden invult. Mocht je een vraag echt niet kunnen of willen invullen, dan kun je deze overslaan.

Telefoonsensoren

Welke data slaat de app op via de sensoren van de telefoon?

De app slaat data op van je locatie via GPS, je fysieke activiteit en beweging via de stappenteller, accelerometer en gyroscoop, de mate van je telefoongebruik via het scherm en voor de Android deelnemers, het licht in de omgeving via de lichtsensor en het aantal wifi- en bluetoothsignalen van apparaten om je heen.

Slaat de app ook data op van wat ik aan het doen ben op mijn telefoon?

Nee, de sensor slaat alleen de mate van telefoongebruik op, dus er wordt alleen opgeslagen of je scherm aan of uit is en hoe lang je scherm aan is. De app slaat géén data op van welke apps je gebruikt of wat je aan het doen bent.

Kan ik ook meedoen met de studie zonder dit onderdeel?

Ja, dat kan. Je kunt per sensor in de app aangeven of de data mag worden opgeslagen. Open de app en klik rechtsboven in het instellingenmenu. Klik vervolgens op Bronnen dataverzameling en zet de gewenste bronnen uit. Hierdoor worden er geen gegevens voor deze bronnen opgeslagen.

Privacy

Worden mijn gegevens veilig bewaard?

Ja, jouw gegevens blijven privé. Het Nederlands Tweelingen Register werkt volgens richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en maakt gebruik van een geanonimiseerd systeem. Je antwoorden worden vertrouwelijk behandeld en zijn niet tot jouw, de deelnemer, te herleiden.

Wie kan mijn antwoorden inzien?

Alle gegevens zijn alléén beschikbaar voor de onderzoekers en worden alléén voor onderzoeksdoeleinden gebruikt. De onderzoekers die met de gegevens werken kunnen die niet herleiden naar deelnemers. De gegevens worden bewaard onder een onderzoeksnummer. Ook geldt dat familieleden geen inzicht hebben in elkaars antwoorden.

Voor meer informatie over privacy: zie de informatiebrief en het toestemmingsformulier dat je hebt ontvangen in de uitnodigingsmail.

NTR welbevinden app/technische problemen

Wat moet ik doen als er technische problemen zijn?

Technische problemen kun je zo snel mogelijk melden bij ons onderzoeksteam. Je kunt een e-mail sturen of bellen/WhatsAppen naar 06-53356359.

Ik krijg een nieuwe mobiele telefoon.

Het beste zou zijn om de data gedurende het onderzoek altijd met dezelfde telefoon te verzamelen. Mocht je echt eerder je nieuwe telefoon willen gebruiken, log dan op je nieuwe telefoon in op de NTR welbevinden app met dezelfde inloggegevens als je op de oude telefoon bent ingelogd. Verwijder de NTR welbevinden app van de oude telefoon. Neem contact met ons op via e-mail of bel/WhatsApp/sms als er problemen ontstaan.

Ik ben mijn inloggegevens voor de NTR welbevinden app vergeten.

Neem dan contact met ons op via e-mail of WhatsApp/sms.

Gebruikt de app mijn mobiele gegevens?

Nee. Voor iPhone-gebruikers maakt de app standaard geen gebruik van je mobiele data en worden de data alleen geüpload wanneer verbonden wordt met een Wi-Fi-netwerk.

Voor Android-gebruikers: om te checken dat de NTR welbevinden app je mobiele data niet gebruikt, ga je naar de in-app-instellingen (door op het wiel in de rechterbovenhoek van het startscherm van de app te tikken) en selecteer je de “alleen via Wi-Fi” optie.

Moet ik regelmatig de app openen of gebruiken?

Je hoeft alleen actief de app te gebruiken om de vragenlijstjes te beantwoorden. Wanneer je de melding ziet, klik je erop en beantwoord je de vragen.

Verder merk je meestal niet dat de NTR welbevinden app actief is tijdens het onderzoek, aangezien dit op de achtergrond gebeurt. Je kunt dit zien aan de notificatie op je startscherm. Sluit de app alsjeblieft niet af. Als je niet zeker weet of de app open is, kun je de app vanuit je startscherm openen door erop te klikken. Als je je telefoon uitschakelt (bijvoorbeeld 's nachts), of de batterij leeg raakt, start de app dan opnieuw op wanneer je je telefoon weer aanzet.

Ik krijg geen meldingen (Android).

  • Zie de instructies voor installatie voor screenshots van deze stappen.
  1. Open ‘Instellingen’ op je telefoon
  2. Scroll naar beneden en selecteer ‘Meldingen & Statusbalk’
  3. Selecteer ‘Meldingen beheren’
  4. Scroll naar beneden en selecteer de ‘NTR welbevinden’ app
  5. Klik op Meldingen toestaan
  6. Klik op Enquêtegerelateerde meldingen
    • Belangrijk om meldingen toe te staan en trilling aan te zetten om herinnerd te worden aan de vragenlijstjes.
  7. Klik op Studiegerelateerde meldingen.
    • Zorg ervoor dat discrete meldingen aanstaat (anders ontvang je veel meldingen waar je geen actie op hoeft te ondernemen).

Ik krijg geen meldingen (iOS).

  • Zie de instructies voor installatie voor screenshots van deze stappen.
  1. Selecteer op de iPhone ‘Instellingen’
  2. Selecteer ‘Meldingen’
  3. Scroll naar beneden naar ‘Meldingsstijl’, selecteer ‘NTR welbevinden’
  4. ‘Meldingen toestaan’ moet zijn ingeschakeld
  5. Klik daarna op Strookstijl of Bannerstijl, en zet deze op Blijvend
  6. ‘Bezorging van meldingen’ moet worden ingesteld op ‘Onmiddellijke levering’ (iOS 14 of hoger)
  7. Zorg ervoor dat je telefoon niet in ‘Stille modus’ of ‘Niet storen’ / ‘Focusmodus’ staat en dat je ‘Trillen op stil’ hebt ingeschakeld

Ik krijg meldingen dat mijn app crasht. Wat moet ik doen?

Soms schakelt het besturingssysteem van je telefoon de app uit. Als dit gebeurt, stuurt de app je soms een melding dat NTR welbevinden is gepauzeerd en word je gevraagd op de melding te klikken om de app opnieuw te openen. Doe dit alsjeblieft. Hierdoor wordt de app opnieuw opgestart en kun je waardevolle gegevens voor dit onderzoek blijven verzamelen. Mocht je geen melding hebben gekregen, maar ook al langere tijd geen vragenlijst hebben ontvangen, start dan de app zelf weer op.