Wonuola Akingbuwa - Polygenic analyses of childhood and adult psychopathology, and their overlap

Het onderzoek van het Nederlands Tweelingen Register vormt de basis van de proefschriften van bijna alle onderzoekers die promoveren aan de afdeling Biologische Psychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. We hebben de meest recente op een rijtje gezet met een korte uitleg over het onderzoek en de uitkomsten en een link naar het volledige (Engelstalige) proefschrift.

Op 16 februari 2022 promoveerde Wonuola Akingbuwa op het proefschrift Polygenic analyses of childhood and adult psychopathology, and their overlap:

Meer inzicht in genetische grondslag kinderpsychopathologie
Uit het onderzoek van Wonuola Akingbuwa blijkt dat dat er een alomtegenwoordige genetische overlap (waarbij dezelfde genen of genetische varianten meerdere eigenschappen beïnvloeden) is in psychopathologie. Van belang is dat dit niet alleen geldt voor psychiatrische eigenschappen, maar ook voor gezondheids- en socio-economische eigenschappen zoals BMI en opleidingsniveau.

Verhoogd risico op psychopathologie
De kinder- en tienerjaren zijn belangrijke ontwikkelingsfases en zijn bepalend voor verschillende uitkomsten tijdens de gehele levensduur. Vergeleken met de gehele populatie hebben kinderen met psychopathologie een verhoogd risico voor psychopathologie als ze volwassenen zijn. Daar komt bij dat psychopathologie tijdens de kindertijd een risicofactor is voor meerdere nadelige gezondheids- en socio-economische uitkomsten.

Akingbuwa: “Het is belangrijk om een beter begrip te krijgen van de genetische grondslagen van zulke eigenschappen, omdat wij zo kinderen met hoog risico op nadelige uitkomsten beter kunnen identificeren en geschikte interventie en preventie strategieën kunnen ontwikkelen die deze kinderen kunnen helpen. De studies in dit proefschrift hebben als doel de genetische mechanismen die ten grondslag liggen aan het aanhouden van psychiatrische eigenschappen in kinderen en tieners te onderzoeken en te begrijpen hoe deze zich ontwikkelen tot aan de volwassenheid.”

Voorspellen van psychopathologie
Belangrijke doelen van dit onderzoek zijn het voorspellen van wie psychopathologie zal gaan ontwikkelen en het verbeteren van zowel behandelingen als langetermijnperspectieven voor kinderen en tieners met psychopathologie. Akingbuwa: “Het gebruik van genetische risico scores (welke een individu’s genetische gevoeligheid voor bepaalde eigenschappen schatten) kan uiteindelijk een rol spelen in de kliniek doordat deze scores mogelijk leiden tot eerdere risicoschattingen, betere omschrijvingen van psychopathologie, en effectievere behandelings- en interventie strategieën, vooral in combinatie met informatie over familiegeschiedenis.”

Ondanks dat er een hoop vooruitgang is geboekt in het begrijpen van de genetica van kinderpsychopathologie, blijkt uit het promotieonderzoek van Akingbuwa dat er nog steeds veel mogelijkheden zijn voor verbetering, waaronder een toename in de beschikbaarheid van etnisch diverse steekproeven in verschillende ontwikkelingsfases. Naast het identificeren van genetische varianten is het ook belangrijk om de biologische processen onderliggend aan deze eigenschappen beter te leren begrijpen om zo betere behandelingen te ontwikkelen en de langetermijnperspectieven voor personen met psychopathologie te verbeteren.