Tweelingonderzoeker Dorret Boomsma ontvangt Ming Tsuang Lifetime Achievement Award

September 2022

Hoogleraar Dorret Boomsma ontving de Ming Tsuang Lifetime Achievement Award op het World Congress of Psychiatric Genetics (15-17 september) in Florence, Italië. De prijs wordt gegeven aan een vooraanstaande senior wetenschapper die belangrijke en duurzame bijdragen heeft geleverd aan de vooruitgang van het gebied van de psychiatrische genetica.

Focus op onderzoek
Boomsma richt haar onderzoek op de oorzaken van variatie in menselijke complexe eigenschappen van kind- tot volwassenheid als functie van genotype en omgeving. Daartoe richtte zij het Nederlands Tweelingen Register op, dat in de afgelopen 35 jaar meer dan 200.000 tweelingen en familieleden heeft geworven. Met de deelname van deze families werden meer dan 1400 artikelen gerealiseerd, die de bijdrage van ons genotype aan bijna alle menselijke fenotypen gedurende de levensduur aantonen.

Ze doceert kwantitatieve genetica en is lid van de International Statistical Genetics workshop. Boomsma begeleidde ruim 60 promovendi en haar werk heeft geleid tot nationale en internationale erkenning, waaronder de Spinozapremie, de hoogste wetenschappelijke onderscheiding van Nederland. Ze initieerde en participeert in meerdere tweeling- en GWAS consortia en is lid van BBMRI-NL (Biobanking and BioMolecular Resources Research Infrastructure) en Odissei (Open Data Infrastructure for Social Science and Economic Innovations).

Eredoctoraat
In 2022 ontving ze een eredoctoraat van de faculteit Geneeskunde van de Universiteit van Helsinki. Ze is lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen.

Wereldcongres
Het congres wordt georganiseerd door de International Society of Psychiatric Genetics (ISPG). Een wereldwijde samenwerking van professionals met interesse in psychiatrische genetica. Deze organisatie zet zich in voor onderwijs en samenwerking met hoge wetenschappelijke en ethische normen.

Ming Tsuang
Ming Tsuang is een gerenommeerd onderzoeker op het gebied van menselijke genetica en neuropsychiatrische ziekten zoals schizofrenie, bipolaire stoornis en PTSS en is geïnteresseerd in de identificatie van klinisch bruikbare biomarkers voor deze aandoeningen. Hij heeft grootschalige internationale samenwerkingsstudies ontwikkeld die het spectrum van psychiatrisch genetisch onderzoek overspannen. Na het identificeren van panels van diagnostische biomarkers voor schizofrenie en bipolaire stoornis, heeft hij meer recentelijk biomarkers nagestreefd die individuele gevoeligheid voorspellen voor de latere opkomst van psychische aandoeningen zoals autismespectrumstoornis en PTSS. Daarnaast heeft hij biomarkers van behandelingsrespons nagestreefd op zowel farmacologische als gedragsinterventies voor psychiatrische stoornissen, zodat in de toekomst meer gepersonaliseerde behandelingen kunnen worden aangeboden.

Bron: vu.nl/