Help ontdekken hoe kinderen leren door online games te spelen

Wij, onderzoekers van het Nederlands Tweelingen Register, starten in het schooljaar 2025/2026 een nieuw onderzoek met tweelingen die op de basisschool zitten en met hun gezinsleden. Hierin willen we onderzoeken hoe erfelijkheid en omgeving samen het leerproces van kinderen beïnvloeden. Waarom vinden sommige kinderen leren leuk en makkelijk, terwijl andere kinderen er meer moeite mee hebben?

Stel je voor: je kind leest graag. Komt dat doordat jullie vaak samen lezen, of heeft hij of zij dat gewoon van jou geërfd? En beïnvloeden jouw genen misschien hoe vaak je zelf leest met je kind? Hetzelfde geldt voor rekenen. Maakt je kind graag moeilijke sommen omdat jullie thuis samen oefenen, of zit het wiskundetalent simpelweg in het DNA van je kind?

Om antwoorden te vinden op deze vragen gaan we ouders en tweelingen uitnodigen om een paar keer vragenlijsten in te vullen over leeractiviteiten op school en thuis. Ook willen we weten waar deelnemers goed in zijn, waar ze moeite mee hebben en wat hen motiveert om te leren. De kinderen kunnen daarnaast ook deelnemen door leerspelletjes te spelen, zoals Taalzee en Rekentuin (ontwikkeld door Prowise Learn). Deze spellen passen zich aan het niveau van elk kind aan en maken het oefenen van taal en rekenen leuk en leerzaam.

Illustratie boven dit artikel: Dit is een scherm uit Rekentuin, een van de online leerspelletjes die deelnemers kunnen spelen. Foto eigendom van Prowise Learn

Het doel van dit onderzoek is om te ontdekken of regelmatig spelen met deze leerspellen helpt bij het verbeteren van schoolprestaties. Ook willen we weten of het de motivatie en het plezier in leren vergroot. Zo hopen we meer te begrijpen over hoe erfelijkheid en omgeving samen invloed hebben op het leren.

Dit zeggen de betrokken wetenschappers over het onderzoek:

Dr. Alexandra Starr
We zijn erg enthousiast over dit nieuwe project en de kans om samen te werken met veel NTR-gezinnen. We kijken ernaar uit om meer te weten te komen over waarom kinderen verschillen in hun leren en hoe het spelen van Taalzee en Rekentuin hen zal ondersteunen in hun individuele ontwikkeling.

Promovendus Madelief Kuijper
Wij zijn ontzettend dankbaar voor de samenwerking met het Nederlands Tweelingen Register en voor de inzet van alle deelnemers. De komende vier jaar krijg ik als AiO de kans om de ontwikkeling van leren te onderzoeken. Met ons onderzoek hoop ik een klein stukje van de puzzel te ontrafelen, zodat we kinderen individueel beter kunnen helpen om met plezier te leren.

Ben jij zelf een tweeling met kinderen op de basisschool of heb je in 2025 een tweeling die op de basisschool zit? Dan kan je in de loop van volgend jaar een uitnodiging verwachten om mee te doen aan dit onderzoek. Hopelijk tot dan!