Tweede geval ooit van semi-identieke tweeling: ander DNA van zelfde vader

Identiek, en toch niet helemaal. Dokters in Australië stellen dat ze voor de tweede keer ter wereld een half-identieke tweeling hebben ontdekt. Dat is dus heel bijzonder.

Het gaat namelijk om een tweeling waarin het DNA van de moeder hetzelfde is, maar het DNA van de vader niet. En dat terwijl de kinderen wel dezelfde biologische vader hebben. Een semi-identieke tweeling ontstaat wanneer één eicel wordt bevrucht door twee verschillende zaadcellen - van dezelfde vader. De eicel splitst dus, maar wordt bevrucht door 2 zaadcellen in plaats van 1.

De dokters ontdekten dit doordat ze op een echo in de zwangerschap zagen dat de baby's 1 placenta deelden, maar wel een verschillend geslacht hadden. Toen gingen ze onderzoek doen, want bij eeneiige tweelingen komt dit zelden voor. Dit onderzoek is  gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The New England Journal of Medicine.

Eigenlijk hebben artsen het maar over 2 soorten tweelingen: eeneiige en twee-eiige. Bij een eeneiige tweeling wordt er 1 eicel bevrucht door 1 zaadcel, die vervolgens split. De kinderen lijken dan precies op elkaar. Bij een meereiige tweeling worden meerdere eitjes bevrucht door meerdere zaadcellen, waardoor de kinderen niet méér op elkaar lijken dan 'gewone' broers of zussen.

"Dat we deze tweeling ontdekt hebben, bevestigt dat er wel degelijk een derde type van meerlingen bestaat. Een meerling die niet meereiig, maar ook niet identiek aan elkaar is, zoals bij eeneiige tweelingen. Het betreft een gekke tussenvorm", zegt de hoofdonderzoeker. Deze tweeling uit Australië gaat dus de boeken in. De eerste keer dat dit gebeurde, was in 2007 in de Verenigde Staten.

Bron: nu.nl